Jak Ameryka Łacińska zmienia się w raj dla roślinożerców

W Ameryce Łacińskiej trwa ożywienie na rynku produktów produkowanych ze składników pochodzenia roślinnego – według przeprowadzonych badań duża część populacji regionu chce jeść więcej żywności roślinnej. W zeszłym roku wyszukiwania takich haseł jak „wegańskie” i „pochodzenia roślinnego” wzrosły ponad dwukrotnie
we wszystkich krajach Ameryki Łacińskiej. Poniżej kilka propozycji, które warto wypróbować przy okazji podróży do jednego z tych państw.

Photo by Anna Pelzer on Unsplash

Brazylia

The New Butchers to firma, która odtwarza smak lubianych mięs: hamburgerów wołowych, polędwiczek z kurczaka, filetów z łososia, używając wyłącznie składników roślinnych m.in. białka grochu, oleju kokosowego i buraka. Firma obecna jest w 16 stanach Brazylii. Aktualnie przedsiębiorstwo pracuje nad nowym produktem, wieprzowiną pochodzenia roślinnego. Założony w 2019 roku Fazenda Futuro to brazylijski, wegański start-up oferujący szereg alternatyw mięsnych – hamburgerów, klopsików i kiełbasek. Firma ma ugruntowaną pozycję na rynkach międzynarodowych, w tym w Chile, Meksyku, Urugwaju i Holandii,
a dzięki ostatniej inwestycji w wysokości 21,5 mln dolarów ma nadzieję, że w przyszłym roku uda jej się przenieść swoje produkty do większej liczby krajów w Europie oraz Azji.

Superbom to brazylijska marka wegańskiej żywności z długoletnią tradycją (została założona w 1925 roku). Niedawno do brazylijskich supermarketów trafiły ich w 100% roślinne mrożone steki rybne. Wytwarzane z białka grochu i wzbogacone witaminą B12 mają wypełnić lukę na rynku roślinnych alternatyw owoców morza. Firma Seara Foods, należąca do giganta mięsnego JBS, największego na świecie przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem mięsnym, weszła niedawno na rynek roślinny z nowym „Incredible Range”, który oferuje szereg alternatywnych
białek pochodzenia roślinnego wytwarzanych głównie z soi – do tej pory stworzony pięć produktów.

Chile

Od czasu wprowadzenia na rynek swojego produktu majonezowego na bazie roślin, NotCo z siedzibą w Santiago opracowało przyjazne weganom paszteciki, mleko, lody oraz burgery. Firma ma silną pozycję nie tylko na rynku krajowym, ale i w całej Ameryce Łacińskiej. Przedsiębiorstwo, wspierane przez Jeffa Bezosa, wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do wyszukiwania wzorców w żywności pochodzenia zwierzęcego w celu replikacji tych produktów przy użyciu 100% składników roślinnych. Niedawno NotCo zamknął rundę finansowania w wysokości 85 mln dolarów, podnosząc swoją wycenę do 250 mln dolarów.

W Chile ma również siedzibę The Live Green Co, dwuletnia firma zajmująca się produkcją żywności, która tworzy alternatywne produkty roślinne: od mięsa po mieszanki do pieczenia oraz suplementy. Jego receptury są zasilane przez oprogramowanie Charaka, wykorzystujące technologię sztucznej inteligencji, która używana jest do tworzenia naturalnych, a jednocześnie zrównoważonych substytutów produktów zwierzęcych.

Argentyna, Ekwador oraz Meksyk

Start-up Tomorrow Foods z Buenos Aires opracował szereg izolatów białek roślinnych pochodzących z różnych upraw roślin niezmodyfikowanych genetycznie i pozyskiwanych lokalnie w Argentynie. Jego produkty są zaprojektowane tak, aby można było je łatwo włączyć do receptur głównych producentów. Od momentu powstania firma testowała swoje produkty z głównymi markami spożywczymi w Chile, Argentynie i Brazylii.

Ekwadorska firma Terrafertil sprzedaje naturalną, organiczną żywność pochodzenia roślinnego i zdrowe przekąski w Meksyku, Kolumbii, Peru, Chile i Wielkiej Brytanii. Jej sztandarowa marka, Nature’s Heart, jest najbardziej znana z suszonych andyjskich jagód złocistych, które bogate są w witaminy i przeciwutleniacze.

Heartbest to pierwsza w Meksyku technologia żywności, która produkuje
alternatywne produkty mleczne na bazie roślin. Start-up z siedzibą w San Luis Potosi produkuje wegańskie mleko z groszku i amarantusa oraz kilka produktów Vegicheez od mozzarelli roślinnej po cheddar i parmezan. Od momentu powstania pod koniec 2016 r. Heartbest zwiększył swoją obecność w ponad 800 sklepach w całym kraju.

Aleksandra Chrzęst

Źródła:

https://www.greenqueen.com.hk/latin-america-plant-based-meat-startups-
brands-to-watch/

Podziel się na:

Czytaj więcej