„Kwitnąca dolina portugalskiego kolarstwa”, tak mówi się o regionie Águeda, który w 2019 roku przyczynił się do sukcesu Portugalii w zostaniu największym producentem rowerów w Unii Europejskiej. Początkowo pandemia wywarła bardzo negatywny wpływ na tę branżę, w której skład wchodzi m.in. portugalska firma InCycles, lider w produkcji rowerów elektrycznych. Z drugiej strony, przedsiębiorstwu wyszło to na dobre, ponieważ aktualnie przyśpieszyło inwestycje w mikromobilność, a to zaowocowało wzrostem sprzedaży ich produktów.
Początki InCycles
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży rowerowej, jako producenci
i dystrybutorzy części rowerowych, João Maia, Rui Conceição, Pedro Conceição oraz Ricardo Marques w 2009 r. postanowili połączyć siły i założyć InCycles. W tym czasie firma posiadała tylko jedną linię montażową, a zatrudniała tylko 20 osób. Stopniowo, ze względu na wzrost zamówień, zwiększenie zasięgu klientów, kontrakty z nowymi partnerami i inwestycje w inne obszary biznesowe związane z montażem rowerów, liczba ta wzrosła do 170 miejsc pracy.
Inwestycje
Od roku 2009 r. firma poczyniła wiele inwestycji: przeprowadzono instalację pięciu linii do montażu kół, a ostatnio wdrożono dwie linie lakiernicze. W ubiegłym roku InCycles zainwestowało około miliona euro w nową fabrykę w Anadii. Przedsięwzięcie było rezultatem potrzeb generowanych przez umowę na dostawy, którą InCycles podpisał
z Uberem, największym operatorem mikromobilności na świecie, i dzięki której portugalska firma stała się liderem w produkcji rowerów elektrycznych. W 2018 r. Uber postanowił zdecydować się na inwestycje w e-rowery, co doprowadziło do specjalizacji InCycles w tego typu pojazdach. W międzyczasie pojawił się Covid-19 i umowa została anulowana.
Niemniej, pomimo pandemii i rezygnacji Ubera, rynek rósł, a InCycles
wyspecjalizowane w wąskim temacie otrzymywał nowe zlecenia od klientów, którzy pisali z całego świata szukając pojazdów tego typu. Innymi słowy po kroku w tył InCycles udało się zrobić ogromny krok naprzód.
Następny krok: skutery elektryczne oraz nowa siedziba
Główny rynek InCycles to Europa, która stanowi około 90% wolumenu eksportu, ale obecnie, poza tym kontynentem, produkty są eksportowane do Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Afryki Północnej i Ameryki Łacińskiej. Oprócz rowerów elektrycznych firma produkuje również zwykłe rowery, a także zaczyna produkcję hulajnóg elektrycznych.
Ostatnio przedsiębiorstwo zainstalowało w nowej fabryce linię montażową
umożliwiającą produkcję 1200 rowerów dziennie, którą można łatwo dostosować i rozbudować. Firma stawia na jak największą optymalizację procesu oraz angażowanie się w nowe projekty, które rozwija z nowymi klientami.
Kwitnący przemysł
Nie ma wątpliwości, że przemysł jednośladów w Portugalii kwitnie, a rozwój przedsiębiorstw z sektora stworzył apetyt na inwestycje w produkcję rowerów i, co ważniejsze, w produkcję komponentów. Jedyną przeszkodą na drodze do jeszcze sprawniejszego rozwoju produkcji w Portugalii jest brak większej pomocy ze strony rządu. Rozwojowi InCycles pomogło wprowadzenie przez Brukselę środków antydumpingowych, które pozwoliły uchronić sektor przed importem chińskich rowerów. Na samym rynku rowerów elektrycznych w latach 2014-2017 waga chińskiej produkcji wzrosła w Europie z 10% do 35%. Dlatego też, bez przepisów ochronnych fabrykacja rowerów na kontynencie nie byłaby w ogóle możliwa. W ubiegłym roku Portugalia była pierwszym producentem rowerów w Unii
Europejskiej, z 2,7 mln sztuk, detronizując na podium Włochy (2,1 mln) oraz Niemcy (1,5 mln).
Aleksandra Chrzęst
Źródła:
- https://www.jornaldenegocios.pt/empresas/detalhe/incycles-producao-de-
bicicletas-corre-sobre-rodas - https://www.noticiasdeaveiro.pt/incycles-lider-na-producao-de-bicicletas-
eletricas-em-portugal/ - https://www.portugalglobal.pt/PT/PortugalNews/Paginas/NewDetail.aspx?newId=%7BFECCD66A-B85E-4193-B73F-909434A0F28D%7D&utm_source=pt-news&utm_medium=newsletter
- https://www.bike-eu.com/market/nieuws/2020/05/portuguese-incycles-moves-to-new-facility-10137804
- https://www.weforum.org/agenda/2020/10/pandemic-lockdown-portugal-covid-19-coronavirus-manufacturer/