Luiza Trajano zbudowała jedną z największych brazylijskich grup handlowych Magazine Luiza. Wytrwałość i determinacja pomogły Trajano, jedynaczce z miasta obuwniczego położonego głęboko w głębi stanu São Paulo, awansować z niepełnoetatowego sprzedawcy w rodzinnym sklepie do prezeski potężnej sieci sprzedaży detalicznej o wartości ponad 23 mld dolarów z 1310 sklepami i 47 000 pracownikami. Po drodze stała się potężną orędowniczką praw kobiet i równości rasowej, a także jedną z najbogatszych kobiet Ameryki Łacińskiej.
Działalność przedsiębiorstwa
Począwszy od lat 70. Magazine Luiza rozpoczął stałą ekspansję, a wraz z nią rozwijała się kariera Trajano. W 1991 roku, kiedy objęła kierownicze stanowisko, firma była wciąż rodzinną siecią nazwaną na cześć jej ciotki z kilkudziesięcioma sklepami we wnętrzu stanów São Paulo i Minas Gerais.
Lata 90. były trudne dla brazylijskich detalistów. Recesja i wysoka inflacja pochłonęły zyski i wiele sklepów zostało zamkniętych. Z Trajano skontaktowali się burmistrzowie małych miast, którzy stracili swoje jedyne duże sklepy, prosząc ją o otwarcie filii. Trajano zrobiła z zyskiem. Jak? Rozwiązaniem, na które wpadła, był „sklep elektroniczny” — przedinternetowy prototyp sprzedaży internetowej. Magazine Luiza otworzył małe sklepy w mniej dochodowych miastach, z niewielką liczbą pracowników i brakiem zapasów. Kupujący otrzymywali porady w sklepie i pokazywali na wideo VHS asortyment firmy: sprzęt AGD, elektronikę użytkową, prezenty i meble, który chcieli zakupić. Zamówienia były dostarczane do domów. Klienci to pokochali.
Firma przetarła również szlaki w zakresie praktyk zatrudniania, oferując programy szkoleniowe, kompleksowe świadczenia pracownicze i surowe przepisy antydyskryminacyjne. Od 23 lat plasowana jest jako jedne z pięciunajlepszych środowisk pracy w Brazylii. Wśród korzyści, jakie oferuje Magazine Luiza, jest: dodatkowa miesięczna wypłata dla personelu
z małymi dziećmi, plany zdrowotne, ubezpieczenie na życie, pożyczki
i infolinia dla kobiet dotkniętych przemocą domową.
Omnichannel i e-commerce
Technologia to jeden z priorytetów tego giganta. Już w 2001 r. Trajano zleciła swojemu synowi założenie własnej e-sprzedaży. W międzyczasie Magazine Luiza inwestował dalej w cegły i zaprawę, otwierając w 2008 r.
w brazylijskiej stolicy biznesowej – São Paulo- 50 nowych sklepów.
Tzw. model omnichannel służył dobrze. W Brazylii logistyka jest kosztowna,
a koncepcja Luizy dotycząca sprzedaży online i korzystania ze sklepów fizycznych w celu dostawy pozwoliła jej na osiągnięcie zysków, których konkurenci sprzedający wyłącznie online nie mogli uzyskać.
Niemniej dochód netto Magazine Luiza SA z samego e-commerce
w pierwszym kwartale wyniósł aż 258,6 miliona reali (48,72 miliona dolarów), w porównaniu do roku wcześniej: 30,8 miliony reali. Tym samym sprzedaż internetowa firmy wzrosła ponad dwukrotnie, stanowiąc 70,3% jej całkowitej działalności, co stanowi około 17 punktów procentowych więcej niż w zeszłym roku.
Aktywność społeczna
Luiza Trajano urodziła się w kolebce przedsiębiorczych kobiet, dlatego od zawsze czuła, że za misję ma pomoc innym kobietom. Odzwierciedlając jej duże zainteresowanie kwestiami społecznymi, w 2013 r. Trajano stworzyła Mulheres do Brasil, ogólnokrajową sieć kobiet promującą wzmocnienie pozycji kobiet. Trzy lata później wycofała się z codziennej działalności Magazine Luiza, by przewodniczyć zarządowi i spędzać więcej czasu na projektach społecznych.
Trajano bez skrupułów opowiada się za wprowadzeniem kwot w celu zwiększenia odsetka kobiet w zarządach firm z obecnego 7-procentowego poziomu w Brazylii. To samo myślenie doprowadziło ją do zwiększenia różnorodności rasowej w Magalu. Magazyn Luiza ogłosił w zeszłym roku, że zarezerwuje wszystkie miejsca w swoim programie szkolenia absolwentów dla czarnoskórych kandydatów w celu rozwoju przyszłych menedżerów wyższego szczebla. Pomimo oskarżeń w mediach społecznościowych o odwrotny rasizm, firma poszła naprzód i wybrała 20 czarnoskórych praktykantów spośród prawie 20 000 kandydatów, a inne firmy poszły w jej ślady.
Niedawno Trajano uruchomiła inicjatywę o nazwie United for Vaccine, aby zebrać pieniądze, które pozwolą na przyspieszenie szczepień przeciwko COVID-19 w kraju, w którym koronawirus doprowadził do śmierci miliony osób.
Aleksandra Chrzęst
Źródła: