Porozmawiajmy o Twoim biznesie- Kintu Studio

Kintu Studio to niezwykle inspirujący projekt, który powstał w Lizbonie jako punkt odniesienia dla portugalskiej mody, sztuki, mebli i rzemiosła. To platforma, na której spotykają się niezależne firmy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, której celem jest zaprezentowanie i promocja portugalskiego kreatywnego sektora designu ponad granicami. Mamy dziś przyjemność porozmawiać z jedną z założycielek Kintu Studio, Sylwią Cylwik, która od lat działa w branży modowej, zarówno w Portugalii jak i Brazylii.

https://kintustudio.com/

Opowiedz proszę, jak narodził się sam pomysł?

Od ośmiu lat mieszkam i pracuję w Lizbonie. Z wykształcenia jestem charakteryzatorką teatralno-filmową. Spędziłam też dwa lata w Brazylii, gdzie robiłam kurs mody i dodatkowy kurs Trend investigation, czyli poszukiwania trendów – obserwowania tego co się dzieje wokół nas, jak wyglądają czasy, kreacja, jakie będą najnowsze trendy, co się w danym mieście dzieje. Zawsze było to wokół mnie, przeszukiwałam salony, obserwowałam marki. Tak naturalnie to do mnie przychodziło.

Po przyjeździe do Lizbony współpracowałam przez pewien czas z projektantami mody. W pewnym momencie zaczęło mi jednak brakować miejsca, gdzie ludzie mogliby poznać twórców i projektantów. Poznałam wiele młodych osób, właścicieli małych marek, którym na początku trudno jest zaistnieć. Brakuje im zwyczajnie środków aby otworzyć swój sklep, w którym mogliby się pokazać ze swoimi dziełami. Brakowało mi miejsca gdzie ludzie mogliby zobaczyć, dotknąć ich rzeczy ale też poznać ich samych, dowiedzieć się kim jest dany projektant, porozmawiać o tym czym się zainspirował, jak powstała dana rzecz. Uważam, że to zawsze jest jakaś ciekawa historia. Jeszcze przed pandemią miało to być miejsce fizyczne, sklep, przestrzeń w której mogłabym udostępnić miejsce projektantom, gdzie mogliby udostępnić swoje prace, pokazać je i gdzie moglibyśmy wspólnie organizować spotkania artystyczne, warsztaty.

Sama platforma internetowa też miała powstać ale w dalszej kolejności. Na początku kluczowe dla nas było samo miejsce, które nawet miałyśmy już wybrane. Ze względu na pandemię zostałyśmy jednak zmuszone do zmiany kierunku i zastanowienia się na czym powinnyśmy się skupić. Przeszłyśmy więc od razu do punktu drugiego, do sklepu online.

Tak zatem postało Kintu Studio. Przy okazji zdradź proszę co oznacza sama nazwa?

Nazwa KINTU pochodzi z inspiracji mitycznym snem o Piątym Cesarstwie, głoszonym przez wielkie postacie w historii Portugalii (poeta Fernando Pessoa, ojciec António Vieira). Piąte to w języku portugalskim „quinto” czyt. „kintu”. Mit piątego imperium to wiara oparta na założeniu, że Portugalia (z historią morskiego odkrywcy) będzie ostatnim imperium na świecie. Wiara oparta na ekspansji i suwerenności kultury portugalskiej. Ponieważ naszą misją było umiędzynarodowienie tych portugalskich marek i przyczynienie się do ich promocji na całym świecie, uznałyśmy, że wpisuje się to w narrację mitycznego Piątego Cesarstwa Portugalskiego. W kwestiach związanych z brandingiem i zamiarem bycia projektem międzynarodowym zdecydowaliśmy się zmodyfikować go do KINTU, aby był dostępny w dowolnym języku.

Opowiadając nam o początkach Kintu Studio wielokrotnie wspominałaś „„My” czyli od razu, od początku działałaś ze swoją wspólniczką?

Tak, moja wspólniczka, Rita Carvalho jest Portugalką, z która pracowałam w poprzedniej firmie. Pomyślałyśmy, że fajnie byłoby coś razem zrobić. Świetnie się dogadujemy co jest bardzo ważne. Uzupełniamy się idealnie- ja pełnię funkcję artystyczno- kuratoryjną w naszym projekcie a ona bardziej odpowiada za kwestie formalne, finanse.

Powiedziałaś trochę o tym jakie są główne założenia projektu- ma to być platforma gdzie poszczególni twórcy mogą się zaprezentować i za pomocą której można kupić ich dzieła. Jest to więc obecnie sklep internetowy, w którym można kupić różne produkty portugalskiego designu.

Tak, dokładnie. Nasz projekt rozpoczął się od głębokiego pragnienia stworzenia przestrzeni, która będzie w stanie docenić i promować portugalski design. Oferujemy szeroki wachlarz wzornictwa, w tym biżuterię, malarstwo, ceramikę, rzeźbę, modę, oświetlenie, meble, tekstylia, zabawki i rzemiosło.

Kintu Studio jest zaprojektowane specjalnie dla małych firm i projektantów, których ludzkie i finansowe struktury nie pozwalają jeszcze na posiadanie formalnej przestrzeni komercyjnej. Portugalia korzysta z niezwykle bogatego i zróżnicowanego sektora kultury, na który oczywiście duży wpływ mają projektanci, artyści i rzemieślnicy. Pragniemy, aby Kintu Studio było jednym z punktów odniesienia, który celebruje rodzące się talenty tego kraju, przyczyniając się do zwiększenia rozpoznawalności i uznania na całym świecie. Co ważne, platforma może być również wykorzystywana przez ambitnych przedsiębiorców jako sposób na zwiększenie skali działalności, obok dobrze znanych marek, których struktury i międzynarodowa widoczność są już znaczące.

Głównym założeniem jest to, że Kintu Studio ma być dostępne dla wszystkich ludzi a internet zdecydowanie to umożliwia. Ponadto, traktujemy tę stronę jako swego rodzaju katalog, za pomocą którego promujemy różne marki i który pokazujemy naszym klientom.
Naszą misją jest nie tylko promocja portugalskich marek, ale także wspieranie kultury konsumenckiej opartej na jakości, zrównoważonym rozwoju i wkładzie w rozwój kraju. Na stronie internetowej znajduje się również blog, na którym zamieszczono treści poświęcone produkcji krajowej, zrównoważonemu rozwojowi i opowiadaniu historii wybranych marek.

Staramy się przekraczać granice i uczynić z portugalskiego wzornictwa światowy punkt odniesienia dla niezwykłych zdolności twórczych, jednocześnie zachęcając obecne i nowe pokolenia do doceniania krajowej produkcji najwyższej jakości.

A jest coś co wyróżnia portugalski design? Jakie widzisz główne różnice między portugalskimi a polskimi twórcami?

Design jest zawsze wynikiem procesu twórczego, który pochodzi z inspiracji jego twórcy, środowiska i wyboru użytych zasobów. W związku z tym proces ten charakteryzuje się mieszaniem wpływów. Portugalskie wzornictwo różni się od polskiego i będzie się różnić od innych krajów, ponieważ kontekst twórczy i wpływy w tym procesie są zawsze inne.
Czy mają podobieństwa? Z pewnością dlatego, że zglobalizowany świat ją powiększa. Zawsze jednak istnieje silna tożsamość, której nie można oddzielić od twórczego kontekstu, w którym rodzi się ten projekt.

Udało nam się zidentyfikować w naszych markach, wpływy zakorzenione w kulturze portugalskiej, w charakterystyce kraju (geograficznej, ekonomicznej i społecznej). Mamy Mokki Design, która tworzy meble inspirowane falami oceanu Atlantyckiego, która wychowywała się w kraju na peryferiach z ogromnym wybrzeżem morskim. Mamy artystkę Karolyn, która zainspirowała się portugalską architekturą, naznaczoną kaflowymi
budowlami, mamy Elou Cork, która tworzy zabawki z korka, korzystając z portugalskiego surowca (Portugalia jest jednym ze światowych eksporterów korka), mamy torby ze słomy, która jest produkowana według tradycyjnych technik portugalskich. Na naszej stronie internetowej można znaleźć ilustratorów, którzy odzwierciedlają w swoich rysunkach wybitne cechy pokolenia, o kondycji społecznej kraju. Przykłady są liczne i wskazują na różnice pomiędzy wzornictwem w obu krajach. Uważamy, że design jest sposobem na przekraczanie granic i poznawanie kultury i historii
kraju. Projektowanie ewoluuje wraz ze społeczeństwami, jednak zawsze będzie owocem ruchów kulturowych, wyrazem tożsamości.

Rozumiem, ze dopiero startujecie z tym projektem. Opowiedz jednak nieco o trudnościach z jakimi się dotychczas spotkałyście, czy jest coś co szczególnie Wam przeszkodziło? Poza pandemią oczywiście.

Pandemia zdecydowanie utrudniła realizację planów związanych z fizyczną przestrzenią i spotkaniami ale paradoksalnie ułatwiła nam działanie. Wcześniej obie pracowałyśmy a przez pandemię mogłyśmy się skupić już tylko na samym projekcie. Łatwiej było też docierać do twórców czy klientów, umawiać się na spotkania online. Każdy nagle stał się dostępny i zainteresowany rozmową na temat tego kim jesteśmy, co robimy i co chcemy zrobić a przyznam, że wcześniej nie zawsze tak było. Portugalczycy często nie odpowiadają zupełnie na maile i miałyśmy czasem problem aby dotrzeć do pewnych osób.

W jakiś sposób wyszukujecie artystów? Czy każdy może się zaprezentować w Kintu Studio?

Artyści często sami się zgłaszają do nas. Naszą rolą jest jednak dbanie o jakość i wysoki standard naszego katalogu. Analizujemy więc daną markę, oceniamy w jaki sposób się ona prezentuje czy promuje w internecie w takich miejscach jak np. Instagram. Czy jest ona rozpoznawalna, czy ma jakościowe zdjęcia. Często też dajemy twórcom pewne wskazówki na temat tego co musza zrobić aby ich wizerunek był bardziej profesjonalny.

Z każdym zawsze umawiamy się na spotkanie, podczas którego omawiamy naszą wizję oraz to w jaki sposób współpracujemy i wyjaśniamy czego mogą oczekiwać od nas. Ponadto, sama też aktywnie poszukuję nowych marek. Przeszukuję strony internetowe, Instagram, targi. Często źródłem informacji są też znajomi znajomych z branży czy osoby polecane przez
znajomych projektantów.

Brzmi to wszystko fantastycznie. Jak bardzo interesująca praca, w której obracasz się wciąż wśród twórczych osób, artystów i osób kochających sztukę i design. Powiedz, jak chciałybyście się dalej rozwijać? Czy są już jakieś plany na dalszą działalność?

Jak najbardziej tak. Chciałybyśmy zaprezentować naszą ofertę na innych rynkach Europy a w dalszej kolejności świata. Tak naprawdę pierwszym krajem, w którym chciałabym promować portugalski design jest Polska. Ze względu na moje pochodzenie oczywiście, mam też wiele kontaktów i znam ten rynek ale też uważam, że zainteresowanie Portugalią jest coraz większe. Teraz już się skupiam na Polsce, poszukuję różnych miejsc, gdzie możemy przedstawić naszych projektantów, nawiązuję kontakty z hotelami. Myślimy też o udziale w targach ale to oczywiście będzie zależało od obecnej sytuacji na świecie.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Podziel się na:

Czytaj więcej