Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności, Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, w tym do profilowania, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu.

Porozmawiajmy o Twoim biznesie – Pola Posta Consulting

W ramach naszego cyklu wpisów, w którym rozmawiamy o ciekawych biznesach łączących Polskę z krajami hiszpańsko i portugalskojęzycznymi, chcielibyśmy dziś przedstawić Wam Pola Posta Consulting.

Firma ma siedzibę w Montevideo w Urugwaju i oferuje doradztwo biznesowe i inwestycyjne dla firm zagranicznych, które chcą poszerzyć swoją działalność o rynki Ameryki Południowej, głównie w Argentynie i w Urugwaju.

Poza kompleksową obsługą klienta, od momentu analizy projektu, definicji planu strategicznego, po jego realizację i after care, Pola Posta Consulting udziela również konsultacji w ramach przygotowania się do wejścia na rynki Ameryki Południowej oraz dzieli się wiedzą w ramach webinarów, które tworzy razem ze swoimi partnerami.

Dziś mamy okazję porozmawiać z Karoliną Barmutą, założycielką firmy.

Proszę opowiedzieć, jak narodził się pomysł na biznes?

Firma była wspólnym pomysłem moim i wspólnika Davida Oczkowskiego, który ostatecznie został zrealizowany w grudniu 2019 roku. Obydwoje mamy ponad 10-letnie doświadczenie w pracy w wielu branżach związanych z biznesem, zarówno w Ameryce Południowej jak i w Polsce. Dodatkowo tym co nas łączy to Polska – ja pochodzę z Rzeszowa, aczkolwiek wychowałam się w Krakowie, a Dawid ma polskie pochodzenie i jest Dyrektorem Technicznym Polonia FC w Argentynie. Znamy się już bardzo długo i wielokrotnie pomagaliśmy sobie we wzajemnych projektach, czy ze względu na znajomość języka, rynków, kontakty czy dodatkową wiedzę. Dzięki mojemu doświadczeniu w pracy z Ambasadą RP w Buenos Aires, Polsko-Argentyńską Izbą Handlową, polskimi firmami szukającymi rozwoju na rynkach Latam, czy w końcu jako Szefowa ZBH Buenos Aires (PAIH), udało mi się zbudować szeroką sieć kontaktów, tak na poziomie państwowym jak i prywatnym. Dawid z kolei, od wielu lat działa w komplementarnych sektorach, takich jak turystyka, inwestycje i sport. Mając do siebie duże zaufanie, uznaliśmy że czas połączyć siły.

Jakie są główne założenia działalności firmy? Kto jest Waszym odbiorcą?

Od samego początku mieliśmy klientów, którzy na bazie naszych wcześniejszych kontaktów lub z polecenia, razem z Pola Posta zdecydowali się wejść na rynek argentyński. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się m.in, sektor wydobywczy, rolniczy, kosmetyczny i inwestycyjny. Jak widać więc nasi klienci wywodzą się z różnych działów przemysłu i usług, my również nie ograniczamy naszej działalności do konkretnych sektorów. Dzięki szerokim, a jednocześnie wiarygodnym kontaktom, mamy możliwości swobodnego poruszania się w praktycznie każdej branży.

Proszę opowiedzieć coś więcej o samej firmie

Naszym założeniem jest stworzyć pomost ściślej łączący Amerykę Południową z Europą. Dla wielu przedsiębiorców, biznesmenów i inwestorów, Ameryka Południowa wciąż kojarzy się z krajem  egzotycznym, odległym i mało rozwiniętym. Zależy nam na tym, żeby ten stereotyp zmienić i pokazać cały wachlarz możliwości który posiada region. Skupiamy się więc przede wszystkim na tych firmach, które szukają nowych rynków, o dużym potencjale, dla których Europa jest już „podbita” lub przesycona, a Azja zbyt konkurencyjna. Nasza oferta skierowana jest do tych, którzy są otwarci na nowe wyzwania i podchodzą entuzjastycznie do nowych projektów. Dzięki Pola Posta mogą liczyć na zaufanego lokalnego partnera.


Jakie pojawiły się trudności?

Tak naprawdę zaufanie jest jedną z pierwszych trudności z którymi boryka się tak nasz klient jak i my. Jest to bariera, którą przełamujemy prezentując nasze wieloletnie doświadczenie, liczne referencje i oferując kompleksowe rozwiązania dla podejmowanych projektów. W pracy na rynkach latynoamerykańskich posiadanie zaufanego człowieka, kogoś kto zna lokalną idiosynkrazję społeczną, polityczną i kulturową, ale przede wszystkim kulturę biznesu, jest niezwykle ważne i niezbędne do zrozumienia latynoskiego sposobu myślenia, relacji, możliwości współpracy z partnerami. 

Możemy się jednak pochwalić, że obecnie już około 10 firm zaufało nam i rozwija z nami swoje pomysły biznesowe. Wiele osób gratulowało nam tak odważnego posunięcia, jak otwarcie własnej firmy w tak trudnych czasach. Komentarze te związane były nie tylko z koronawirusem, który przecież globalnie dotknął wszystkie kraje, ale również ze znaną wszystkim niestabilnością gospodarki i polityki, tak Argentyny jak i całego regionu. Tak naprawdę nie ma lepszego lub gorszego momentu na biznes w Ameryce Południowej, a szczególnie w Argentynie – ZAWSZE jest dobry moment, bo jak mawia mój znajomy, Argentyna znajduje się zawsze po lub przed kryzysem. Tę samą tezę można to odnieść również do innych krajów LatAm. Stąd, wchodząc na tutejsze rynki, zalecamy perspektywę średnio i długoterminową w biznesie. Przy krótkoterminowym nastawieniu na rezultaty, może faktycznie wydawać się, że „podbój” Ameryki Południowej jest nierealny. Oczywiście, tak zwana latynoska „mañana” również ma w tym swój udział.

Jak Pani sądzi, co wyróżnia Pola Posta Consulting?

Niewiele jest firm konsultacyjnych które specjalizują się w relacjach biznesowych między Polską a Ameryką Południową. Pola Posta współpracuje w tej dziedzinie z głównymi specjalistami i referentami na rynku polskim, jak i za granicą. Dzięki temu jesteśmy w stanie dzielić się informacjami, doświadczeniem jak i wspierać się wzajemnie, każdy na swoim terenie. Pragnęlibyśmy bardzo, żeby Ameryka Południowa stała się krajem oswojonym dla polskiego przedsiębiorcy, gdzie polskie produkty i usługi będą dostępne, gdzie będą mogły zostać docenione przez swoją jakość, profesjonalizm i cenę. Ci, którym udało się już zaistnieć w regionie, potwierdzą, że polskie towary cieszą się doskonałą opinią i prestiżem. Naszym celem jest promocja możliwości  wspólnych działań biznesowych i inwestycyjnych, obalenie mitu o niemożliwości wejścia na tutejsze rynki, jak i przybliżenie rynku polskiego latynoskim biznesmenom. 

Jak chciałaby Pani dalej rozwijać firmę? Jakie są plany?

Mimo pandemii żaden z naszych projektów nie został zawieszony. Pracujemy obecnie nad projektami inwestycji w Urugwaju i Argentynie, współpracując tak z lokalnymi władzami jak i z prywatnymi przedsiębiorcami. Reprezentujemy też firmy z sektora kosmetycznego – obecnie negocjujemy warunki umów i wspólnych działań dwóch firm. Pomimo kryzysu w branży oil and gas nie ustają rozmowy między firmami wydobywczymi z regionu Vaca Muerta a polską firmą usługową, naszym klientem, który zdążył zrealizować serię spotkań w Argentynie tuż przed wybuchem pandemii. Pola Posta promuje też produkty argentyńskie w świecie. Aktualnie jesteśmy w trakcie rozmów z największymi sieciami handlowymi w Polsce, zainteresowanymi kupnem wyjątkowego napoju ekologicznego produkcji argentyńskiej. Również już na przyszły rok mamy zaplanowaną promocję win argentyńskich we współpracy z jednym z największych importerów i dystrybutorów. Jesteśmy bardzo dumni z tego, że w ciągu tych zaledwie kilku miesięcy naszej działalności, zgłosiła się do nas duża grupa kapitałowa wyrażająca chęć zainwestowania w projekty w Polsce, jednocześnie oferująca wsparcie dla projektów zagranicznych w regionie LatAm. Pola Posta jest również obecna i aktywna w sieciach społecznościowych, można nas znaleźć na Linkedin jak i na Twitterze, pod moim profilem. Przy współpracy z Kancelarią Prawną Matula, we wrześniu zaczynamy cykl darmowych webinarów poświęconych różnorodnym zagadnieniom dotyczących rynków i możliwości biznesowych w krajach hiszpańskojęzycznych. Zapraszamy już 8 września na pierwszy webinar „Biznes po hiszpańsku”, gdzie będziemy mówić o Argentynie, Urugwaju i Hiszpanii (link do rejestracji: tutaj). W następnych edycjach gościć będziemy specjalistów z różnych dziedzin, np. podatków międzynarodowych, rodzajów spółek, nabycia nieruchomości, etc. Cykl będzie odbywał się w dwóch wariantach językowych – polskim i hiszpańskim, a więc skierowany będzie do potencjalnych klientów tak polskich jak i hiszpańskojęzycznych.

Brzmi naprawdę imponująco. Życzę dalszych sukcesów w tych trudnych czasach i bardzo dziękuję za rozmowę.

Podziel się na:

Czytaj więcej