Start-upowy rynek nieruchomości

W Kolumbii, kraju, w którym istnieje niewiele usług online, a najczęstszym sposobem sprzedaży domu jest wywieszenie w oknie numeru telefonu i znaku sprzedaży, transakcje dotyczące nieruchomości są niezwykle nieprzejrzyste. Habi z siedzibą w Bogocie ma to zmienić. Start-up zajmujący się handlem nieruchomościami, który cyfryzuje kupno i sprzedaż domów dla kolumbijskiej klasy średniej, ogłosił w środę, że pozyskał kapitał 100 mln dolarów w ramach finansowania serii B.

white and brown painted house
Photo by FilterGrade on Unsplash

Habi 

Habi kupuje, remontuje i sprzedaje domy, generując przychody poza marżą. Jego scentralizowana baza danych — zbudowana na podstawie informacji pochodzących od partnerów z sektora nieruchomości, bankowości oraz instytucji rządowych — steruje zautomatyzowanym modelem wyceny, oferując usługi transakcyjne nabywcom, ale i sprzedawcom domów. Start-up pomaga również właścicielom w szacowaniu wartości ich domów. W okresie od maja 2020 do maja tego roku wielkość transakcji wzrastała miesięcznie średnio o 40%.

Kolumbijskie nieruchomości

Według analizy przeprowadzonej przez agencję nieruchomości Galería Inmobiliaria, sprzedaż nowych domów w pięciu największych miastach Kolumbii – Bogocie, Medellín, Cali, Barranquilla i Bucaramanga – wzrosła w pierwszym kwartale 2021 r. o 31% w porównaniu z rokiem poprzednim. Obecnie Habi działa na czterech z tych rynków: w Bogocie, Medellín, Barranquilla i Cali. W przyszłości firma chce rozszerzyć swoją obecność na Meksyk, rozpoczynając w Mexico City. Firma ma także nadzieję na dalszy rozwój swojego zespołu, który w ciągu ostatniego roku rozrósł się dziewięciokrotnie – aż do 300 pracowników.

Brazylijski konkurent

Habi nie jest jedynym start-upem w Ameryce Łacińskiej, który zbiera duże pieniądze, próbując wypełnić lukę cyfrową. Loft z siedzibą w Brazylii zamknął w marcu rundę finansowania serii D o wartości 425 mln dolarów, co pozwoliło mu znaleźć się na szczycie listy najbardziej wartościowych start-upów na rynku nieruchomości w regionie. Jego wartość rynkowa wynosząca 2,2 mld dolarów jest niższa tylko od konkurentów z Azji i Stanów Zjednoczonych, a jeśli chodzi o brazylijskie jednorożce, ustępuje mu jedynie Nubank i Wildlife. Ci, którzy patrzą na te liczby, mogą nie wyobrażać sobie, że rok temu firma przeszła kryzys i musiała przekształcić swój biznes.Start-up posiada 100% aktywów CredPago. Podpisana umowa przewiduje połączenie obu spółek, dzięki czemu Loft będzie właścicielem 100% operacji fintechu, a udziałowcy CredPago otrzymają mniejszościowy pakiet Loft. Ponadto zarządzanie pozostanie w gestii obecnych dyrektorów.

Przyszłość rynku nieruchomości online

Asem w rękawie kolumbijskiego start-upu jest jego zastrzeżona platforma danych, która zawiera ponad 16 mln unikalnych punktów danych i syntetyzuje wszystko: od lokalizacji, przez wielkość nieruchomości, przez liczbę miejsc parkingowych, po to, czy budynek ma windę. 
Według the Real Deal, pomimo swojego sukcesu, transakcje online stanowią zaledwie 0,5% z 1,6 biliona dolarów zysku pochodzącego z rynku kupna domów. Ponadto start-upy, takie jak Habi, mają do czynienia z wyboistym strumieniem przychodów na stosunkowo płaskim lub spadającym rynku, na przykład w pierwszych dniach pandemii, kiedy wielu zainteresowanych kupnem domów, wstrzymało się od decyzji. Co więcej, sprzedaż online zazwyczaj kosztuje sprzedawców domów więcej ze względu na opłaty serwisowe, około 13% do 15% ceny sprzedaży domu, podczas gdy tradycyjni agenci pobierają tylko 5% do 7%. Dlatego takie innowacje dostępne naprawdę tylko dla niektórych osób. Z tej racji minie jeszcze trochę czasu zanim zakupy nieruchomości online zostaną rozwiązaniem dostępnym poza głównymi centrami dużych aglomeracji.

Aleksandra Chrzęst

Źródła:

1. https://www.forbes.com/sites/margheritabeale/2021/06/23/real-estate-startup-habis-100-million-funding-round-among-largest-raised-by-a-female-ceo-in-latin-america/
2. https://epocanegocios.globo.com/Startup/noticia/2021/07/loft-e-credpago-anunciam-fusao.html
3.https://riotimesonline.com/brazil-news/brazil/how-brazils-loft-startup-changed-its-business-to-become-the-3rd-largest-unicorn-in-the-country/

Podziel się na:

Czytaj więcej