Katoo, hiszpański startup, który usprawnia oraz ułatwia relacje między restauracjami i ich dostawcami, zamknął rundę inwestycyjną o wartości 3 mln euro. Zainwestować w projekt postanowiło wielu międzynarodowych inwestorów m.in. Flash Ventures (fundusz pre-seed Delivery Hero i Zalando), Otium Capital oraz Marcos Alves Cardoso (współzałożyciel i dyrektor generalny ElTenedor).
Ideą start-upu jest metamorfoza największego i wciąż najbardziej nieefektywnego łańcucha dostaw na świecie, którym jest żywność. Każdego roku z różnych powodów marnuje się 33% jedzenia. W sumie daje to 1 bilion euro. Upraszczając proces zamawiania i dostarczając informacji o poprzednich zamówieniach, Katoo zapobiega nadmiernemu zamawianiu przez restauracje, dając im lepszy wgląd w ofertę każdego dostawcy.
Aplikacja
Katoo zostało założone w lipcu 2019 roku przez Diogo Cunha, Karana Ananda i Carlosa Esquivela, którzy przedtem pracowali w takich międzynarodowych firmach jak Boston Consulting Group, Uber i SGS. Ich pierwotna wizja polegała na przyspieszeniu cyfryzacji sektora dzięki bardzo prostej aplikacji mobilnej łączącej restauracje z ich dostawcami.
Zaledwie rok po wprowadzeniu na rynek swojego produktu, Katoo zbudowało sieć ponad 3000 restauracji i dostawców, którzy składają oraz odbierają zamówienia za pośrednictwem platformy posiadającej swoich odbiorców w Hiszpanii, Włoszech i Portugalii. Dzięki Katoo wszystkie rodzaje restauracji, od tradycyjnych barów po wielkie lokale, mają możliwość użytkowania całkowicie darmowego narzędzia, które
pozwala im zwiększyć kontrolę nad tym, co, i w jakich ilościach, zamawiają.
Pandemiczna działalność
Od początku pandemii COVID Katoo odnotowało znaczny spadek średniej liczby zamówień w restauracjach – ze średnio 12 zamówień tygodniowo do średnio 8. Z tego powodu w ostatnich miesiącach start-up skoncentrował swoje wysiłki na wsparciu restauracji, dla których stworzył szereg narzędzi analitycznych. Dzięki nim wielu klientów ma możliwość przeprowadzenia analizy, a w rezultacie obniżenia kosztów. Ponadto, aplikacja oszczędza czas, który zostałby przeznaczony na indywidualne kompletowanie zamówienia.
Według Diogo Cunha, współzałożyciela Katoo, pozyskiwanie kapitału zewnętrznego w takich czasach było sporym wyzwaniem. Otrzymane fundusze to szansa na rozwój dla restauracji, które będą poszukiwać rozwiązań zwiększających ich efektywność i obniżających koszty. Nowy kapitał będzie w stanie poszerzyć inteligencję aplikacji poprzez dodanie większej ilości informacji do platformy oraz funkcję przewidywania
optymalnych poziomów zapasów w oparciu o historyczne zamówienia.
Cele
Aktualnie start-up posiada międzynarodowy zespół ponad 25 pracowników. Oprócz Madrytu i Barcelony, Katoo posiada biura w Mediolanie, a także w Turynie. Pozwala to na większą aktywność przedsiębiorstwa oraz oferuje codzienne wsparcie swoim klientom.
Cel zespołu Katoo zmienił się. Jeśli wcześniej byli nastawieni na pozyskiwanie nowych użytkowników, to przez ostatni rok ich głównym zadaniem jest pomoc bazie klientów w maksymalnym wykorzystaniu potencjału start – upu w celu ograniczenia niepotrzebnych kosztów.
W nadchodzących miesiącach zespół Katoo planuje uruchomienie innych narzędzi i usług, aby pomóc restauracjom – takie działania podjął już w czasie pierwszego lock downu. Wszystko po to, aby aplikacja internetowa, która umożliwia dostawcom raz odbiorcom ich usług zarządzanie wszystkimi zamówieniami, aktualizowanie katalogu i promowanie swoich produktów, wsparła rynek gastronomiczny, bez którego ludzie nie wyobrażają już sobie życia.
Źródła:
- https://www.eu-startups.com/2020/11/madrid-based-katoo-the-startup-that-
connects-restaurants-and-suppliers-nabs-e3-million-to-support-the-sector/ - https://www.expansion.com/expansion-
empleo/emprendedores/2020/11/24/5fbcb709468aeb1a7e8b4576.html - https://www.efanews.eu/item/15066-katoo-closes-a-3-million-round.html
- https://www.economysicilia.it/katoo-la-startup-che-connette-ristoranti-e-
fornitori-chiude-un-round-da-3-milioni/