Nowe inicjatywy hiszpańskiej Telefónica

Dekadę temu Telefónica stworzyła Wayry, czyli napędzane technologią otwarte centrum innowacji. Celem projektu była i wciąż jest pomoc firmom w globalnym rozwijaniu ich działalności. Do tej pory Wayry, które działa w 10 krajach Europy oraz Ameryki Łacińskiej, dokonało inwestycji o wartości 49 mln euro. Obecnie firma planuje szereg inwestycji na rynkach wschodzących, takich jak Indie, aby zachęcić przyszłe pokolenia przedsiębiorców do powtórzenia już zaobserwowanych trendów i stworzenia silnego biznesowego ekosystemu.

Photo by @felipepelaquim on Unsplash

Wayra Builder i Wayra X

Jednym z projektów madryckiej firmy jest Wayra Builder. Inicjatywa skupia się na start-upach z największym potencjałem w tworzeniu produktów typu spin-off. W komplecie z Wayra Builder, przedsiębiorstwo uruchomiło również Deeder – start-up technologiczny, który wywodzi się z ElevenPaths zajmującej się cyberbezpieczeństwem i technologią prawną. Deeder umożliwia użytkownikom Wayra Builder podpisywanie umów za pośrednictwem aplikacji do przesyłania wiadomości. Podczas gdy Wayra Builder wspiera firmy na wczesnym etapie rozwoju, Wayra X zajmuje się inicjatywami, które zyskały już trakcję i posiadają na swoim koncie
produkty dopasowane do rynku. Wayra X to w 100% cyfrowe centrum innowacji dla start-upów pracujących nad rozwiązaniami dla szeregu nowoczesnych wyzwań związanych z 5G, e-zdrowiem, e-learningiem, rozrywką, mobilnością i pracą przyszłości. W ramach działalności poszukiwane są firmy nastawione na rynki masowe, które są w stanie
rozwiązać problemy dotykające miliony ludzi. Zadaniem projektu jest przyspieszenie dostępu do użytkowników poprzez wstępną instalację produktów na urządzeniach kupionych przez klientów Telefónica. W ten sposób uczestnicy Wayra X mogą przetestować i zweryfikować swoje pomysły na aktywnych rynkach Movistar w Hiszpanii, O2 w Wielkiej Brytanii oraz Vivo w Brazylii. Oprócz uzyskania wyłącznego dostępu do sieci użytkowników Telefónica, firmy, które dołączą do Wayra X, mają możliwość otrzymania 250 000 EUR na dalszy rozwój projektu.

Inwestycje

Od samego początku Wayra w ramach swojego portfolio B2B koncentrowała się na kluczowych obszarach dla Telefónica, takich jak cyberbezpieczeństwo, zbiory danych i sztuczna inteligencja. Jednak z biegiem czasu potencjał Telefónica wzrósł jeszcze bardziej, a to doprowadziło ją do decyzji dotyczącej inwestycji w B2C. Wayra jest już odpowiedzialna za rozwój ponad 500 start- up w tym m.in. z Szanghaju
o nazwie BlaBla oraz madryckiego Peoople. BlaBla jest platformą podobną do TikToka. Native speakerzy danego języka przesyłają krótkie filmy z ich codziennego życia, aby w zabawny sposób uczyć uczniów języka angielskiego. Peoople to aplikacja opracowana w Madrycie, która pomaga użytkownikom odkrywać najlepsze i najnowsze rekomendacje dotyczące restauracji, filmów czy seriali.

Ekspansja

Rynek hiszpańskojęzyczny jest ogromny, ale nie został jeszcze dogłębnie
przeanalizowany. Większość startupów i firm inwestuje w rynki anglojęzyczne, ponieważ angielski jest często ich oficjalnym językiem w biznesie. Niemniej aktualnie to rynki hiszpańskojęzyczne mają większy potencjał dla nowych start-upów. Centrum innowacji stworzone przez Telefónica ma nadzieję to wykorzystać m.in. poprzez inwestycję
w 10 nowych projektów do końca 2021 roku. Ponadto, kolejne sukcesy ma zapewnić firmie ekspansja w kierunku takich krajów jak Indie, które – jeśli chodzi o przedsiębiorczość – są jednym z najbardziej rozwiniętych ekosystemów na poziomie globalnym.

Źródła:

  1. https://150sec.com/spain-telefonica-initiatives-startups-technology-wayra-2/14762/
  2. https://irishtechnews.ie/insights-into-an-open-innovation-digital-hub-with-luisa-rubio-head-of-wayra-x/
  3. https://www.elespanol.com/invertia/disruptores-
    innovadores/disruptores/aceleradoras/20201210/wayra-scale-malt-ayudar-startups-atraer-talento/542446224_0.html
  4. https://thetechpanda.com/wayra-is-scouting-for-b2c-startup-talent-in-
    emerging-economies-including-india/32135/

Podziel się na:

Czytaj więcej