Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności, Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, w tym do profilowania, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu.

Unilever – jak angielsko – holenderski gigant zarabia na kryzysie

Sieć pralni inwestycją na przyszłość

Unilever wybrał Brazylię na debiut w branży franczyzowej. Doszło do tego wraz z przejęciem lokalnej sieci pralni samoobsługowych, która w nadchodzącym czasie zmieni swoją nazwę na znaną ogólnoświatowo markę OMO. Działania zostały podjęte w ramach globalnej strategii firmy polegającej na poszerzaniu zainteresowania sektorem zdrowia oraz higieny osobistej. Pandemia poskutkowała zintensyfikowaniem prac w ramach tego projektu. Poprzez zakup nienotowanej na giełdzie grupy Acerte i jej
sieci 123 franczyzowych pralni samoobsługowych za nieujawnioną kwotę, Unilever, obecny w Brazylii już od 90 lat, znacznie powiększy zakłady, które w tym kraju oferują usługi pralnicze od dość niedawna, bo od 2019 r. W rezultacie przedsiębiorstwo wejdzie również do specjalistycznego segmentu prania (z artykułami takimi jak dywany i zasłony) oraz drobnych naprawach odzieży, co otwiera przed nim wiele możliwości na rozwój w przyszłości. Powstanie takiego łańcucha produkcji można porównać do skali Protecter & Gamble Co (PG.N), której obecność w branży amerykańskiej wciąż rośnie.

Na koniec warto dodać, że wszelkie usługi, które będą oferowane przez franczyzę, można będzie zamówić za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Luka dla biznesu w niepewnych czasach

Według dyrektora Unilever, firma dostrzegała rosnące zaniepokojenie opinii publicznej kwestią higieny – szczególnie w obliczu pandemii. Dlatego też postanowiła przyspieszyć wdrożenie swoich globalnych działań rozpoczętych w ostatnich latach. Właściciel takich marek spożywczych, jak Hellmann, Kibom czy Knorr, zawiesił w kwietniu roczny, globalny cel wzrostu sprzedaży w branży spożywczej – z 3% do 5% ze względu na skutki spowodowane bieżącymi wydarzeniami. W tym momencie przedsiębiorstwo skupia się na produktach środków czyszczących oraz dezynfekujących, a także mydeł.

Unilever postrzega wejście franczyzy jako okazję do zwiększenia przychodów na terenie „nieodkrytej niszy” jak nazywa Brazylię. Obecnie tylko 4% brazylijskich gospodarstw domowych korzysta ze specjalistycznej pralni, a oczekiwania firmy oscylują we wzroście tego wskaźnika w kolejnych latach do 30%. Celem przedsiębiorstwa jest otwarcie pierwszego sklepu pod szyldem marki OMO pod koniec czerwca. Będzie to miało miejsce w południowej części São Paulo.

Wiceprezes Unilever ds. Marketingu w Brazylii, Eduardo Campanella, podkreśla, że w najbliższych pięciu latach firma planuje posiadać największą franczyzę w branży tego kraju. Dodaje, iż plan przewiduje możliwość pomnożenia sieci w tym okresie czterokrotnie. Zdaniem Campanelli, działalność franczyzowa, którą Unilever zapoczątkował w Brazylii, powinna być monitorowana pod kątem ewentualnej ekspansji do innych 163 krajów – w których przedsiębiorstwo jest obecne – ponieważ, jak dodaje, brazylijskie działania to „tylko pilot, który można eksportować”.

Ekspansja przedsiębiorstwa a jej kroki ekologiczne

Tuż przed zakupem franczyzy, 15 czerwca, Unilever ogłosił swoje zobowiązanie do „poprawy zdrowia planety poprzez podejmowanie jeszcze bardziej zdecydowanych działań w celu walki ze zmianami klimatu oraz ochrony i odnowy przyrody”. Działaniem, które ma dotyczyć Brazylii jest m.in. uczestnictwo przedsiębiorstwa w platformie tworzonej przez Bank Światowy tzw. Grupie Zasobów Wodnych 2030 mającej przyczyniać się do budowania odporności gospodarki wodnej w państwach, na których terenie obserwuje się niedobór wody m.in. w Brazylii. W celu zminimalizowania negatywnych efektów gospodarki na ekosystemy wodne, firma dąży również do stworzenia preparatów ulegających biodegradacji.

Photo by Rafaela Biazi on Unsplash

Źródła:

https://www.reuters.com/article/us-unilev-brazil/unilever-brazil-laundry-franchise-deal-may-presage-new-business-push-idUSKBN23Q1ZR

https://www.americaeconomia.com/negocios-industrias/unilever-debuta-en-las-franquicias-de-lavanderia-con-adquisicion-de-cadena-local

https://epocanegocios.globo.com/Empresa/noticia/2020/06/epoca-negocios-com-aquisicao-no-brasil-unilever-estreia-em-franquias-de-lavanderias.html

https://www.industryweek.com/supply-chain/article/21134243/unilever-announces-sweeping-supply-chain-measures-to-fight-climate-change

Podziel się na: